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오사五事 Pañca-vastuka 「五事」(panca vastuni) 名 相 分別 正智 真如 명, 상, 분별, 정지, 진여

VIS VITALIS 2021. 4. 6. 18:38

Pañca-vastuka

five reality ( pañca-vastuka/dharmaka ) 

 

 

 

《入楞伽經》卷7〈12 五法門品(七)〉大慧於五法三法相八種識二種無我一切佛法皆入五法中大慧汝及諸菩薩摩訶薩為求勝智應當修學大慧汝知五法不隨他教故爾時世尊重說偈言五法自體相  及與八種識 二種無我法  攝取諸大乘 名相及分別  三法自體相 正智及真如  是第一義相」(CBETA 2021.Q1, T16, no. 671, p. 558a20-28)

 

gakui.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/cgi-bin/gazo.cgi?no=119631

 

 

www.jstage.jst.go.jp/article/ibk1952/21/1/21_1_371/_pdf/-char/jawww.jstage.jst.go.jp/article/ibk1952/21/1/21_1_371/_pdf/-char/ja

 

오사. 상, 명, 분별, 진여, 정지. 

 

상 분별 명 정지 진여相、分別、名、正智、真如

相(nimitta)、分別 (vikalpa)、名(namau)、正智(samyaq-jnana)、真如(tathata)

 

 

相、分別、名、正智、真如

 

五事(名称・特徴(相nimitta)・分別・正智・真如)

 

「五事」(pañca vastuni)

 

 

五事(panca-vastuni)は五法(panca-dharmah)とも称せられ (6) (7) ることは唯識論書と阿毘達磨系の論書においても同様であ る。

 

然し後者の五事或は五法とは

色(rga)、心(itta)、心 所(caitasa)、心不相応行(citta-viprakukta-samskara)、無為 (asamskrta)であるにたいして、前者のは相(nimitta)、分別 (vikalpa)、名(namau)、正智(samyaq-jnana)、真如(tathata) (8) である点において相異がある。殊に喩伽論巻第七二の説によ れば、後者のは前者の五事に摂せられると述べている

www.jstage.jst.go.jp/article/ibk1952/21/1/21_1_80/_pdf/-char/ja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

본 논문은 비바사(毘婆娑, Vaibhāṣika)라고도 불리는 설일체유부(說一切有部, Sarvāstivāda)가 마하데와(Mahādeva)의 다섯 가지 사항들(五事, pañca- vastu)을 이단설로 배척하면서도 아라한이 정신적으로 퇴보(parihāṇi)할 수 있음을 동시에 주장한 저의를 탐구한다. 설일체유부는 아라한도 퇴보할 가능성이 있다고 보았기 때문에 초기 불교의 시해탈(時解脫, samaya-vimukti)을 ‘아라한의 일시적 해탈’로 해석하였다. 그리고 법의 수준이나 종성(種姓, gotra)에 따라서 아라한을 여섯 종류로 세분하였다. 여섯 아라한들은 퇴법(退法, parihāṇa-dharman)과 불퇴법(不退法, aparihāṇa-dharman)의 두 범주로 크게 나뉜다. 이러한 해석은 득(得, prāpti)의 관점에서 바라보아야만 한다. 득은 개별적인 법들을 개인의 삶의 연속(santāna)에 부착하여 존재의 연속성을 보장하는 심불상응행(心不相應行, cittaviprayukta-saṃskāra-dharma)의 하나이다. 그리고 그 자체로 개별적 실체(dravyāntara)이자 고유의 법(dravya- dharma)이다. 그러므로 설령 아라한에게 번뇌(煩惱, kleśa)가 모두 제거되었더라도 그 실체는 없어지지 않는다. 어떠한 상황에서는 과거의 번뇌가 현재의 또 다른 번뇌가 일어나는 원인이 되며, 이 때문에 아라한이 퇴보한다. 이러한 생각은 설일체유부의 핵심 교의인 삼세실유(三世實有, sarvakālāstitā)와 법체항유(法體恒有, svabhāvaḥ sarvadā cāsti)와 연결된다. 그래서 설일체유부의 아라한 퇴보설은 초기 불교에서 특권적 위치를 차지하던 아라한의 위상을 폄하하려는 목적과는 무관하며, 인간의 경험을 구성하는 모든 요소들 간의 경험적 연결이나 통일성을 해명하는 문제에 대응하기 위한 지극히 사변적이고 현학적인 이론이라는 결론을 내릴 수 있다.

 

The present paper examines why the Sarvāstivādins, otherwise called Vaibhāṣikas, asserte the possibility of spiritual retrogression even though they dispute Mahādeva’s five propositions (pañca-vastu) as a heretical view. The Sarvāstivādins interpretate the term samaya-vimukti as ‘arhats’s temporal deliverance’, for they think this term is evidence for their doctrine that even arhats have the possibility of retrogression. Accordingly, they distinguish the arhat into six varieties by their dharma level or linage (gotra). These six kinds of arhats could be divided into two categories: those susceptible to retrogression (parihāṇa-dharman) and those not susceptible to retrogression (aparihāṇa-dharman). This interpretation should be viewed from the perspective of acquisition (prāpti). It is the conditioned force (cittaviprayukta- saṃskāra-dharma) that attaches independent dharmas to the life continuum (santāna) of the individual, thus helping to maintain the semblance of the continuity of the person. On the part of the Sarvāstivādins, the acquisition itself is a particular entity (dravyāntara) or substantial dharma (dravya-dharma). Therefore, even if the defilements (kleśa) are destroyed from the arhat, the substantiality of the defilements or dharmas is never annihilated. Under certain conditions, that past defilement may serve as the cause for the arising of another present defilement, causing the arhat to retrogress. This thought is also related to their fundamental theory of all exist in three period of time (Sarvakālāstitā·Svabhāvaḥ sarvadā cāsti). In this regards, we can safely conclude that the Sarvāstivādin theory of the arhat’s regression is not aimed at dislodging the arhat from the privileged position which had been acknowledged from the beginning, but a scholastic and speculative conclusion responding to the problem of accounting for the experienced connection or coherence among all factors constituting the experience of one sentient being, or, in Buddhist terminology, within one life-stream (saṃtāna).

키워드

퇴보(parihāṇi)

, 

여섯 종류의 아라한

, 

시해탈(時解脫

, 

samaya-vimukti)

, 

비시해탈(非時解脫

, 

samaya-vimukti)

, 

득(得

, 

prāpti)

, 

번뇌의 상속

, 

설일체유부(說一切有部

, 

Sarvāstivāda)

Retrogression (parihāṇi), Six varieties of arhats, Occasional and Circumstantial liberation (samaya-vimukti), Unconditional liberation (asamaya-vimukti), Acquisition (prāpti), Continuation of Defilements, Sarvāstivāda