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買辦 매판 ばいべん 买办 [mǎibàn] 매판(포 comprador 康白度, 刚白度).

VIS VITALIS 2019. 6. 20. 14:50

買辦
매판[장단음] 매ː판
買 살 매辦 힘들일 판

①1770년(年) 무렵 이래(以來) 중국(中國)에 있는 외국(外國) 상관(商館). 영사관(領事館) 등(等)에서 중국(中國) 상인(商人)과의 거래(去來)의 중개 기관(機關)으로서 고용(雇用)한 중국(中國) 사람

②외국(外國) 자본(資本)에 붙어 사리(私利)를 보고 제 나라의 이익(利益)을 억누르는 일, 또는 그 사람


买办 [mǎibàn]  
BCT B
 
  • 1.

    명사 매판(포 comprador). {전용} 매국노. (= 康白度刚白渡)

  • 2.

    명사 매판 자본.



買弁・買辦(読み)ばいべん
大辞林 第三版の解説
ばいべん【買弁・買辦】

① 中国で、清朝末期から新中国成立まで、外国資本と結びつき自国内の商取引の仲立ちをした中国商人。次第に資本を蓄え、二〇世紀初頭には財閥に成長した。
② 自国の利益を顧みず、外国資本に奉仕して私利をはかる者。

出典 三省堂大辞林 第三版について 情報

精選版 日本国語大辞典の解説
ばい‐べん【買弁・買辦】
〘名〙
① 中国で外国資本と中国人とが取引きをする際、その仲介人となり、前者に従属しながら後者から中間搾取を行なった、中国の商人・商業資本。〔モダン辞典(1930)〕
② 植民地・発展途上国などで、外国資本と結びついて利益を得、自国ないし自国民の利益を抑圧する土着の資本、または資本家。
マイ‐べん【買弁・買辦】
〘名〙 (「マイ」は「買」の中国音から) =ばいべん(買弁)


매판

comprador음성듣기 ,  ]

요약 중국에 상주하는 외국상관 ·영사관 등에서 중국 상인과의 거래중개수단으로서 고용한 중국인.

명대()에는 조정이나 관청의 필수품을 민간으로부터 조달·납품하는 어용상인()을 가리켰으나, 아편전쟁을 전후한 광둥[]무역시대에는 중국의 특허상인인 광둥궁싱[] 업무의 일부를 대행하였다. 즉, 외국선박이나 외국상사에 대한 식량·잡무의 제공, 각종 사용인의 고용과 그 보증업무를 맡았다.

그 후 난징조약[]에 의해 궁싱이 폐지되자 매판들은 외국상사와 직접 계약을 맺고 모든 분야에서의 중개를 담당하였다. 19세기로 들어오면서 이들은 수출입거래를 비롯한 외국상사의 대리인으로서의 업무를 전담하게 되었다. 혈연·지연을 이용한 매판 길드를 조직하여 부의 축적과 함께 상거래를 독점하게 되었다. 그러나 매판 출신실업가 중에는 외국제국주의나 군벌정권()과 밀착하여 자국의 이익에 위배되는 행위를 하는 자가 많았으므로, 매판이라는 말이 반민족적이라는 뜻으로 변질·확대되어 매판적 또는 매판자본이라는 용어를 낳게 하였다.

[네이버 지식백과] 매판 [comprador, 買辦] (두산백과)


Comprador

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comprador
Traditional Chinese買辦
Simplified Chinese买办
Alternative Chinese name
Traditional Chinese江擺渡
Simplified Chinese江摆渡
Second alternative Chinese name
Chinese康白度

comprador or compradore (English: /kɒmprəˈdɔːr/) is a "person who acts as an agent for foreign organizations engaged in investment, trade, or economic or political exploitation".[1] A comprador is a native manager of European business houses in East and South East Asia, and, by extension, social groups that play broadly similar roles in other parts of the world.

Etymology and history[edit]

The term comprador, a Portuguese word that means buyer, derives from the Latin comparare, which means to procure.[2] The original usage of the word in East Asia meant a native servant in European households in Guangzhou in southern China or the neighboring Portuguese colony at Macao who went to market to barter their employers' wares.[2][3] The term then evolved to mean the native contract suppliers who worked for foreign companies in East Asia or the native managers of firms in East Asia.[2][3]Compradors held important positions in southern China buying and selling tea, silk, cotton and yarn for foreign corporations and working in foreign-owned banks.[3] Robert Hotung, a late-nineteenth-century compradore of the British-owned trading conglomerate Jardine, Matheson & Co. was believed to be the richest man in Hong Kong by the age of 35.[4] Li & Fung partly functioned as a Canton comprador in its early stages.

In Marxism, the term comprador bourgeoisie was later applied to similar trading-class in regions outside of East Asia.[5][6][7][8]

With the emergence (or re-emergence) of globalization, the term comprador has reentered the lexicon to denote trading groups and classes in the developing world in subordinate but mutually advantageous relationships with metropolitan capital. The Egyptian Marxist Samir Amin has discussed the role of compradors in the contemporary global economy in his recent work.[9] In addition, the Indian economist, Ashok Mitra, has accused the owners and managers of firms attached to the Indian software industry of being compradors.[10] Growing identification of the software industry in India with comprador 'qualities' has led to the labeling of certain persons associated with the industry as 'dot.compradors'.[11][12]

Notable compradors[edit]

China[edit]

Bangladesh[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "comprador"oxforddictionaries.com. OXford University Press. Retrieved 28 January 2017.
  2. Jump up to:a b c Wikisource Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Comprador" Encyclopædia Britannica6 (11th ed.). Cambridge University Press.
  3. Jump up to:a b c Bergere, Marie-Clarie (1989). The Golden Age of the Chinese Bourgeoisie 1911-1937CambridgeCambridge University Press. pp. 38–39. ISBN 978-0521320542. 0521320542.
  4. ^ Tsang, Steve (2007). A Modern History of Hong Kong. I. B. Taurus & Company. ISBN 978-1-84511-419-0.
  5. ^ Mao Zedong; Michael Y. M. Kau, John K. Leung (eds.) The Writings of Mao Zedong - Volume II 1949-1976: January 1956-December 1957. M.E. Sharpe, 1992, p. 136
  6. ^ Mao Zedong"Analysis if the classes in Chinese Society"Marxists.org.
  7. ^ Slobodan AntonićКомпрадори
  8. ^ Trotsky, Leon (2008). History of the Russian Revolution(PDF). pp. 13–14. ISBN 978-1931859-45-5.
  9. ^ Amin, Samir (2011). Maldevelopment: Anatomy of a Global Failure, Pambazuka Press, Oxford. ISBN 1906387796.
  10. ^ Mitra, Ashok. " Hour of the CompradorThe Telegraph, Kolkata, 27 April 2007.
  11. ^ Saraswati, Jyoti (2012). Dot.compradors: Power and Policy in the Development of the Indian Software Industry, Pluto Press, London. ISBN 9780745332659.
  12. ^ Carl Smith (2005). The Emergence Of A Chinese Elite In Hong Kong (PDF). p. 1. ISBN 978-962-209-688-2.

Further reading[edit]

  • Chan, K. Y. (2001). "A Turning Point in China's Comprador System: KMA's Changing Marketing Structure in the Lower Yangzi Region, 1912-25". Business History43 (2): 51–72. doi:10.1080/713999222.