삶은 유한하고 앎은 무한하다라고 장자는 말하고 있다.
정말 그런가?
그 유한한 삶에서 무한한 앎을 좇으니 위태롭다고 말하고 있다.
지식에 대한 부정적 시선이다.
하지만 앎이 유한하고 삶이 무한한 것이 아닐까?
앎이 삶에 닿지못한다는 점에서 삶은 무한이 아닐까? 단순히 사망한다는 점으로 유한을 말할 수 있을까?
삶에만 벼랑이 있고 앎에는 벼랑이 없다는 말에, 벼랑 있는 삶이 벼랑 없는 앎을 따라가면 큰 일 난다는 말에
공감이 별로 안간다.
우리는 삶을 살면서도 삶을 모른다. 그것이 시간적으로 유한한 삶이 유한한 것이 아니라 무한인 것으로 보이는 이유이다. 삶은 살면서 잘 잡히지 않는다. 삶은 오히려 무한한 것이다. 그 무한에 유한의 죽음이 오는 것은 아닐까? 이미 발부된 초청장에 따를 뿐인 수동적인 죽음.
《養生主 - Nourishing the Lord of Life》
吾生也有涯,而知也无涯。以有涯隨无涯,殆已;已而為知者,殆而已矣。
There is a limit to our life, but to knowledge there is no limit. With what is limited to pursue after what is unlimited is a perilous thing; and when, knowing this, we still seek the increase of our knowledge, the peril cannot be averted. (19세기 James Legge 번역)
養生主: | 吾生也有涯,而知也无涯。以有涯隨无涯,殆已;已而為知者,殆而已矣。為善无近名,為惡无近刑。緣督以為經,可以保身,可以全生,可以養親,可以盡年。 | |
Nourishing the Lord of...: | There is a limit to our life, but to knowledge there is no limit. With what is limited to pursue after what is unlimited is a perilous thing; and when, knowing this, we still seek the increase of our knowledge, the peril cannot be averted. There should not be the practice of what is good with any thought of the fame (which it will bring), nor of what is evil with any approximation to the punishment (which it will incur): an accordance with the Central Element (of our nature) is the regular way to preserve the body, to maintain the life, to nourish our parents, and to complete our term of years. |