카테고리 없음

뿐야(puṇya), 선(善), 공덕(功德), 복덕(福德) anuśaṃsā

VIS VITALIS 2017. 3. 11. 09:54


 merit (puṇya


Merit (SanskritpuṇyaPalipuñña) is a concept considered fundamental to Buddhist ethics. It is a beneficial and protective force which accumulates as a result of good deeds, acts, or thoughts. Merit-making is important to Buddhist practice: merit brings good and agreeable results, determines the quality of the next life and contributes to a person's growth towards enlightenment. In addition, merit is also shared with a deceased loved one, in order to help the deceased in their new existence. Despite modernizationmerit-making remains essential in traditional Buddhist countries, and has had a significant impact on the rural economies in these countries.

Merit is connected with the notions of purity and goodness. Before Buddhism, merit was used with regard to ancestor worship, but in Buddhism it gained a more general ethical meaning. Merit is a force that results from good deeds done; it is capable of attracting good circumstances in a person's life, as well as improving the person's mind and inner well-being. Moreover, it affects the next lives to come, as well as the destination a person is reborn.The opposite of merit is demerit (papa), and it is believed that merit is able to weaken demerit. Indeed, merit has even been connected to the path to Nirvana itself, but many scholars say that this refers only to some types of merit.

Merit can be gained in a number of ways, such as givingvirtue and mental development. In addition, there are many forms of merit-making described in ancient Buddhist texts. A similar concept of kusala (Sanskrit: kusala) is also known, which is different from merit in some details. The most fruitful form of merit-making is those good deeds done with regard to the Triple Gem, that is, the Buddha, his teachings, the Dhamma (Sanskrit: Dharma), and the Sangha. In Buddhist societies, a great variety of practices involving merit-making has grown throughout the centuries, sometimes involving great self-sacrifice. Merit has become part of ritualsdaily and weekly practice, and festivals. In addition, there is a widespread custom of transferring merit to one's deceased relatives, of which the origin is still a matter of scholarly debate. Merit has been that important in Buddhist societies, that kingship was often legitimated through it, and still is.

In modern society, merit-making has been criticized as materialist, but merit-making is still ubiquitous in many societies. Examples of this impact can be seen in the Phu Mi Bun rebellions which took place in the last centuries, as well as in the revival of certain forms of merit-making, such as the much discussed merit release.




  • 45. 분별,수희,법사공덕품
     
    법보신문  2012.12.12. 
    공덕에 대한 세 가지 이야기 제17 분별공덕품(分別功德品)은 범어로 Puṇya paryāya parivartaḥ인데, Puṇya는 공덕을 뜻하며, paryāya는 분별함을 뜻하며, parivartaḥ는 품을 뜻한다. 그래서 한역에서는 공덕분별품이란...

    제17 분별공덕품(分別功德品), 제18 수희공덕품(隨喜功德品), 제19 법사공덕품(法師功德品)등 세 품의 공통적인 주제는 공덕에 대한 이야기이다. 사전적인 의미를 보면, 선한 행동에는 좋은 결과를 가져오는 힘이 덕으로 갖추어져 있다는 것을 말한다. 선을 쌓거나 수행결과, 보답으로서 얻어지는 좋은 과보라는 의미에서 복덕(福德), 이덕(利德), 이익(利益), 불보살의 가피를 가리키며, 또한 좋은 결과를 가져오는 능력을 말한다.

     

    공덕에 대한 세 가지 이야기


    제17 분별공덕품(分別功德品)은 범어로 Puṇya paryāya parivartaḥ인데, Puṇya는 공덕을 뜻하며, paryāya는 분별함을 뜻하며, parivartaḥ는 품을 뜻한다. 그래서 한역에서는 공덕분별품이란 품명이 붙는다. 부처님 생존 때 법화경을 수지할 때 얻는 공덕과 열반한 후에 법화경을 수지하고 홍포할 때 얻는 공덕에 대해서 설하고 있다.


    제18 수희공덕품(隨喜功德品)은 범어로 Anumodanā puṇya nirdeśa parivartaḥ인데, Anumodanā는 따라서 기뻐하다는 뜻의 수희(隨喜)로, puṇya는 공덕으로,  nirdeśa는 설법을 뜻한다. 곧 따라서 기뻐한 공덕을 설하는 품으로 수희공덕품이 된다.


    제19 법사공덕품(法師功德品)은 범어로 dharma bhāṇaka anuśaṃsā parivartaḥ인데, dharma bhāṇaka는 법사를 뜻하며 anuśaṃsā는 찬탄이나 공덕을 뜻하여 곧 법사공덕품으로 번역되었다. 부처님께서 상정진보살마하살에게 법화경을 믿고 따르는 5종 법사의 공덕에 대해서 설하고 있다. 눈의 공덕. 귀의 공덕. 코의 공덕. 혀의 공덕. 몸의 공덕. 마음의 공덕을 밝히고, 이 공덕으로 6근이 모두 청정해진다고 설하고 있다.





  • 기도가 아니라 정진이 답이다
     
    불교닷컴  2014.09.03. 
    산스크리트로는 뿐야(puṇya)이고, 빨리어로는 뿐냐(pua)라고 한다. 이것을 한역에서는 선(善), 공덕(功德), 복덕(福德) 등으로 옮겼다. 불교에서 말하는 '복'은 원인에 따른 결과만을 의미하는 것이 아니라 동시에 좋은 과보를...
    붓다는 중생들을 위해 더 많은 복을 쌓아야 한다고 말했다. 그러면 복의 원어는 무엇인가? 산스크리트로는 뿐야(puṇya)이고, 빨리어로는 뿐냐(puñña)라고 한다. 이것을 한역에서는 선(善), 공덕(功德), 복덕(福德) 등으로 옮겼다. 불교에서 말하는 ‘복’은 원인에 따른 결과만을 의미하는 것이 아니라 동시에 좋은 과보를 가져다주는 원인으로서의 현재 선행 자체도 ‘복’이라고 보고 있다. 즉 미래에 복과를 가져다주는 행위로서의 복인(福因)이나 복행(福行) 또한 ‘복’이다. 왜냐하면 현재의 선행 자체도 과거의 선행이 바탕이 되지 않으면 지을 수 없기 때문이다. 그래서 현재에 짓는 복행(福行)은 복인이면서 동시에 복과(福果)인 것이다. 이것은 열매는 곧 씨앗이 될 수 있고 씨앗은 곧 열매를 맺게 하는 이치와 같다.



    공덕(功德)은 산스끄리뜨어로 뿌냐(puṇya), 

    티벳어
     ‘왼뗀(yon tan)’
     ‘복덕’을 뜻하는 ‘쏘남(bsod nams)’과 ‘지혜’를 뜻하는 ‘이셰(yid shes)’

    puṇya-skandhas ; 공덕의 무더기

    福德;puṇya-skandha

    복은 쾌락이고 무복은 고이다
    증일아함