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루흐 [ Rūḥ ]. 그노시스[ gnosis ]

VIS VITALIS 2019. 10. 6. 22:17

루흐
[ Rūḥ ]

‘영, 성령’

정신을 뜻하는 모든 말에 사용 가능하다. 특히 비개인적인 측면의 영혼, 즉 지성, 그리스어로 노우스(nous, 예지)를 의미한다. 아랍어로는 아끌 알 파알(al-‘aql al-fa‘‘āl 혹은 fā‘il, ‘능동지성’)이라 한다. 이보다 한 단계 낮은 개인의 영혼은 정신(psyche)으로 아랍어로는 납스(al-nafs)라 한다.

개인의 영혼(al-rūḥ)은 존재 그 자체(al-wujūd) 혹은 아끌 알 아왈(al-‘aql al-awwal, ‘제1지성’)과 연계되어 있다. 또한 정신은 사람을 동물보다 높게 하고 심지어 천사보다도 높여주는 존엄성을 준다. 에덴동산의 모든 사물에게 이름을 지어준 아담의 능력은 이를 보여준다. 이것은 천사들도 할 수 없는 일이었다. 이로써 그들은 아담의 우월성을 인식하게 되었다. 물론 이블리스(Iblīs), 즉 악마는 그 예외였다. 그는 아담을 진흙으로만 보았고 그의 영은 보지 못했다. 그래서 악마는 하나님에게 대항했다.

개인의 내면에 있는 루흐(al-rūḥ)는 알 하끼까(al-ḥaqīqah, ‘실재’) 혹은 알 시르(al-sirr, ‘비밀’)라고도 한다. 존재의 중심은 창조로 넘어가는 과도기로 한명의 천사(혹은 알-루흐(al-Rūḥ)라고도 함.)로 상징된다. 루흐는 매우 몸체가 커서 홀로 한 대열을 만들었으나 다른 천사들은 여러 명이 한 대열을 지었다. 이 천사는 헤브루(Hebrew)어의 메타론(Metatron), 일부 산스크리트어 서적에 나오는 부드히(buddhi)와 일치한다.

코란에서 루흐 알라(Rūḥ Allāh, ‘성령’)는 예수(4:171)의 특별한 이름이다. (아담의 경우에도 사용되나 그의 별칭은 아니다. 15:29)
[네이버 지식백과] 루흐 [Rūḥ] (이슬람사전, 2002. 11. 15., 김정위)


In Islam, especially Sufismrūḥ (Arabicروح‎; plural arwah) is a person's immortal, essential self — pneuma, i.e. the "spirit" or "soul".[1][2] The Quran itself does not describe rūḥ as the immortal self.[3] Nevertheless, in some contexts, it animates inanimate matter.[4] Further, it appears to be a metaphorical being, such as an angel.[4] In one instance, rūḥ refers to Jesus.[4] Further, the Quran refers to rūḥ as Ruh al-qudus (Arabicروح القدس‎, "the holy spirit" or "spirit of holiness") and al-ruh al-amin ("the faithful/trustworthy spirit").

Outside the Quran, rūḥ may also refer to a spirit that roams the earth; a ghost.[5]

Among the al-Laṭaʾif as-sitta (Arabic: اللطائف الستة‎) it is the third purity.

Ruh al-qudus[edit]

Ruh al-qudus (Arabicروح القدس‎, "the holy spirit" or "spirit of holiness"), al-ruh al-amin (Arabicالروح الأمين‎, "the faithful/trustworthy spirit"), and ruh (spirit) are Quranic expressions that describe a source or means of prophetic revelations, commonly identified with the angel Gabriel.[6][7][8] Quranic commentators disagreed in their identification of Gabriel with various uses of the word ruh.[8][9]

The Arabic phrase "al-Qudus" (القدس) translates into English as "the Holy one" or "the Exalted one". "Al-Quddūs" is one of the 99 Names of God in Islam.[10]

In Quran[edit]

The phrase ruh al-qudus, commonly translated as the "holy spirit" or the "spirit of holiness", occurs four times in the Quran,[8] in sura 2 (Al-Baqaraayat 87,[11] sura 2 (Al-Baqaraayat 253,[12] sura 5 (Al-Ma'idaayat 110,[13] and sura 16 (An-Nahlayat 102.[14] In three instances, it is described as the means by which God "strengthened" Jesus, and in the fourth it is identified as the one brought down God's truth to his prophet.[8] Muslim commentators commonly connected this expression with the "faithful/trustworthy sprit" (al-ruh al-amin) who is said to have brought down the Quran in verse 26:193, and identified with Gabriel.[7][8] Other Muslim commentators viewed it as identical with the created spirit described in other Quranic verses as the means by which God brought Adam to life (e.g., 15:29), made Mary conceive Jesus 21:91 and inspired angels and prophets (e.g., 17:85).[8] The spirit who together with "the angels" descends and ascends to God (16:270:497:4) was also identified with Gabriel in Quranic commentaries. Thus, the figure of Gabriel became a focus of theological reflection on the content of revelation and the nature of cognition itself, with distinctions articulated between reason, prophetic revelation, and mystical knowledge.[15]

In Shia Islam[edit]

In Shia Islam ruh is described as "a creature (khalq) of God larger than Gabriel or Michael", who was sent to inform and guide Muhammad and is now with the Imams. In some Shia traditions, ruh al-qudus (spirit of holiness) is one of the five spirits possessed by the Imam. Unlike the other four spirits, it is always vigilant and available to inform the Imam on any issue. There is disagreement on whether ruh is an angel.[9]

As interpreted to refer to the Archangel Gabriel[edit]

The term Ruh al-Qudus is also an epithet referring to the Archangel Gabriel (called JibralJibrīlJibrael, 'DžibrilJabrilæCebrail[16] or Jibrail (جبريل, جبرائيل, [dʒibræːʔiːl][dʒibrɛ̈ʔiːl], or [dʒibriːl])),[17] who is related as the Angel of revelation and was assigned by God to reveal the Qur'an to the prophet Muhammad and who delivered the Annunciation to Mary.[18]

In the two suras in which the Qur'an refers to the angel Gabriel, it does so by name.[19] However, some hadith and parts of the Qur'an may arguably lend support to the alternative view.

It appears to be indicated by the Quran in sura Maryam ayat 16–21, that it was the angel Gabriel who gave to Mary the tidings that she was to have a son as a virgin:

She chose to seclude herself (from her people); then we sent to her Our Spirit, and he appeared before her in the form of a man in all respects. She said: "Verily! I seek refuge with the Most Beneficent (God) from you, if you do fear God." (The man) said: "I am only a messenger from your Lord, (to announce) to you the gift of a righteous son." She said: "How can I have a son, when no man has touched me, nor am I unchaste?" He said: "So (it will be), your Lord said: 'That is easy for me (God): And (we wish) to appoint him as a sign to mankind and a mercy from us (God), and it is a matter (already) decreed (by God).' " [Quran 19:17]

It is narrated in hadith that the angel Gabriel accompanied Muhammad during the Mi'raj, an ascension to the heavens in which Muhammad is said to have met other messengers of God and was instructed about the manner of Islamic prayer (sujud). (Bukhari Sahih al-Bukhari1:8:345.) It is also held by Muslims that the angel Gabriel descends to Earth on the night of Laylat al-Qadr ("The Night of Fate"), a night in the last ten days of the holy month of Ramadan (Islamic calendar) which is said to be the night on which the Qur'an was first revealed.[20]

As soul[edit]

God is believed to endow humans with rūḥ and nafs (نَفْسpsyche, i.e. ego or "(inner) soul"). The rūḥ "drives" the nafs, which comprises temporal desires and sensory perceptions.[1] The nafs can assume control of the body if the rūḥ surrenders to bodily urges.[1] The nafs is subject to bodily desire, whereas the rūḥ is a person's immaterial essence, beyond the emotions and instincts shared by humans and other animals; rūḥ makes the body alive.[21] Some arwah (pl. spirits) dwell in the seventh heaven. Unlike the angels, they are supposed to eat and drink. An angel called Ar-Rūḥ (the spirit) is responsible for them.[22]

Lataif-e-sitta[edit]

To attend Tajalli ar-rūḥ, the Salik needs to achieve the following 13.

  1. Irādah or Commitment with God
  2. Istiqāmah or Steadfastness in the way with God
  3. Hāya or Shame in committing evil
  4. Ḥurīyyah or Freedom: Ibrahim Bin Adham said, "A free man is one who abandons the world before he leaves the world". Yaḥyā Bin Maz said, "Those who serves the people of world are slaves, and those who serve the people of ʾĀkhirah are the free ones". Abū ʿAlī Daqāq said, "Remember, real freedom is in total obedience. Therefore if someone has total obedience in God, he will be free from the slavery of non God"
  5. Fatoot or Manliness: Abū ʿAlī Daqāq said, "Manliness is in one's being of continuous service to others. This is an etiquette that was perfected by Prophet Muhammad only".
  6. Ḥub or Love for God
  7. Aboodiyah or Slavery under God
  8. Maraqiba or Complete Focus on God
  9. Duʿāʾ or Prayer
  10. Faqar or Abandoning of materialism
  11. Tasawwuf or Wearing a dress of no material significance
  12. Suhbat or Company of the righteous ones
  13. Adab or Following Protocols of respect for the great ones[23]

See also[edit]

References[edit]

  1. Jump up to:a b c Ahmad, Sultan (2011). "Nafs: What Is it?"Islam In Perspective(revised ed.). Author House. p. 180. ISBN 978-1-4490-3993-6. Retrieved 2017-07-15 – via Google Books.
  2. ^ Bedir, Murteza (2006). "Interplay of Sufism, Law, Theology and Philosophy: A non-Sufi Mystic of 4th–5th/10–11th Centuries". In Carmona, Alfonso (ed.). El Sufismo y las normas del Islam—Trabajos del IV Congreso Internacional de Estudios Jurídicos Islámicos: Derecho y Sufismo. pp. 262–3. ISBN 84-7564-323-XOCLC 70767145. Retrieved 2017-07-15 – via Google Books.
  3. ^ Jane I. Smith, Yvonne Yazbeck Haddad Islamic Understanding of Death and Resurrection State University of New York Press 1981 ISBN 9780873955072 p. 18
  4. Jump up to:a b c Joseph Lowry, Shawkat Toorawa Arabic Humanities, Islamic Thought: Essays in Honor of Everett K. Rowson BRILL 2017 ISBN 9789004343290 p. 7
  5. ^ Sengers, Gerda (2003). Women and Demons: Cultic Healing in Islamic Egypt. BRILL. p. 50. ISBN 978-90-04-12771-5OCLC 50713550.
  6. ^ Michael Ebstein (2013). Mysticism and Philosophy in al-Andalus: Ibn Masarra, Ibn al-ʿArabī and the Ismāʿīlī Tradition. BRILL. p. 36. ISBN 978-9-004-25537-1
  7. Jump up to:a b J. Petersen (1991). "D̲j̲abrāʾīl". In P. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; W.P. Heinrichs (eds.). Encyclopaedia of Islam2 (2nd ed.). Brill. pp. 362–364.
  8. Jump up to:a b c d e f Sidney H. Griffith (2006). "Holy Spirit". In Jane Dammen McAuliffe (ed.). Encyclopaedia of the Qurʾān2. pp. 442–444.
  9. Jump up to:a b Said Amir Arjomand (1998). Authority and Political Culture in Shi'ism. SUNY Press. p. 26. ISBN 978-0-887-06638-2
  10. ^ Quran 59:23Quran 62:1
  11. ^ Quran 2:87
  12. ^ Quran 2:253
  13. ^ Quran 5:110
  14. ^ Quran 16:102
  15. ^ Gisela Webb (2006). "Gabriel". In Jane Dammen McAuliffe (ed.). Encyclopaedia of the Qurʾān2. pp. 278–279.
  16. ^ Tözün Issa Alevis in Europe: Voices of Migration, Culture and IdentityRoutledge 2016 ISBN 978-1-317-18265-8
  17. ^ http://islam-qa.com/en/ref/14403/Gabriel%20spirit
  18. ^ What is meant by the Holy Spirit in the Qur'an? Islam Awareness
  19. ^ Quran 2:97–98Quran 66:4
  20. ^ "English Translations of Al-Quran - 3 English Translations of Al-Quran & 1 Commentary of each Surah (97. Al Qadr)". alquran-english.com. Retrieved 27 October 2011.
  21. ^ Tymieniecka, Anna-Teresa (2010). Reason, Spirit and the Sacral in the New Enlightenment: Islamic Metaphysics Revived and Recent Phenomenology of Life. Springer Science & Business Media. p. 75. ISBN 978-90-481-9612-8OCLC 840883714.
  22. ^ Stephen Burge Angels in Islam: Jalal al-Din al-Suyuti's al-Haba'ik fi akhbar al-mala'ik Routledge 2015 ISBN 978-1-136-50473-0 p. 276
  23. ^ Translated from the Persian book Shahid ul Wojood





그노시스

gnosis음성듣기 ]

요약 영지() 또는 인식, 깨달음.
원어명cognoscentia

어원은 그리스어로서 인식(), 앎, 지식 또는 깨달음[]으로 번역된다. 그러나 그 종교적이고 복합적인 의미 때문에 보통 그노시스, 영지라고 한다. 그노시스는 구원사를 이해함에 있어서 믿음과 대등한 개념으로 나타나기도 하며, 믿음보다 더 중요하고 앞설 뿐만 아니라 믿음을 능가하는 높은 차원의 단계라고도 한다. 이 때문에 교회 안팎에서 많은 논쟁과 이론이 생기게 되었고, 또 온갖 가정과 추리가 속출하게 되었다. 따라서 그노시스는 그 단어가 지닌 복합적 의미 때문에 번역할 수 없는 것이다. 초기의 그리스도교 저술가들은 천상적 신비에 대한 인식이나 깨달음을 그노시스라 표현하기도 하였다. 반면 이단학파에서는 이를 밀교적 인식으로 이해하여 선택된 소수만의 특권으로 받아들였다.

대표적 그노시스주의자인 발렌티누스에 의하면, 이 세상에는 세 가지 요소, 즉 물질과 정신, 영적인 것이 존재한다. 여기서 영적인 요소는 하느님도 모르게 몇몇 사람에게만 주어진 특권으로, 이 영적 요소가 바로 하느님에 대한 열망을 불러일으키는 내적인 힘이며 원동력이다. 구원이란 바로 이것을 통하여 물질로부터의 해방과 탈출을 의미하는 것이다. 이에 따라 사람에게도 세 가지 부류가 있는데, 육체적 인간, 정신적 인간, 영적 인간이 그것이다.

육체적 인간은 절대로 구원받을 수 없고, 오직 영적 인간만이 구원될 수 있다. 정신적 인간은 어렵지만 그래도 그노시스와 예수를 본받는 실천을 통해 구원될 수 있다고 하였다. 이와 같이 그노시스 사상의 체계는, 첫째 이원론적 우주관 아래 영적 세계와 물질 세계의 이어질 수 없는 심연의 관계에서 우주를 고찰하고, 둘째 제2급의 신에 의해 창조된 물질은 무질서에 의한 싸움과 타락 등으로 생겨난 결과로서 악이라는 것이며, 셋째 인간은 대부분 정신과 육체로 이루어졌으나 그 중 소수의 선택된 사람만이 영적 요소를 지니고 있어 그것이 바로 구원과 해방의 원동력이라는 것, 그리고 각 차원의 세계에는 모두 중개자가 있어 이 중개자를 통하여 상급의 세계에 도달할 수 있다는 것이다.

이미 그리스도교 이전의 유대교에서부터 그 형태를 볼 수 있는 그노시스 사상은 이원론적 우주관 아래 동방의 종교 사상과 이교 철학, 그리스 신화, 점성학 등의 내용이 그리스도교 교리와 무분별하게 혼합된 것으로, 참된 인식과 깨달음을 강조하는 그리스도교인들에게도 매력을 주는 부분을 많이 가지고 있다. 그리스도 또한 우리에게 성부를 계시하였다. 이 때문에 초기 교회에서 그노시스주의는 오랫동안 교회 내부 깊숙이 뿌리를 내릴 수 있었고 때로는 진위를 가릴 수 없을 정도로 혼선을 가져오기도 하였다.

‘영생은 다른 것이 아니라 하느님이 보내신 예수 그리스도를 아는 것이다’라는 요한의 복음서의 말이라든지, 알렉산드리아의 클레멘스나 테오필루스 등의 ‘그리스도교인은 참된 지식, 즉 그노시스를 지닌 사람들이다’라는 설명이 단적인 예이다. 따라서 정통적 입장에서의 그노시스와 이단 사상의 거짓 그노시스주의를 뚜렷이 구분하기란 결코 쉬운 일이 아니다. 다만, 그리스도교인의 입장에서 그노시스주의가 이단으로 탈선하게 한 것은 이레나이우스 등의 교부들이 지적한 바와 같이 세상과 역사, 그리고 물질에 대한 잘못된 인식에서 비롯된다. 이 때문에 그노시스주의는 결과적으로 그리스도교의 가장 근본적 요소인 예수의 강생 그 자체와 의미를 부인하고, 그 역사적 사실과 함께 인성()을 취한 구원의 방법을 송두리째 부정하기에 이른 것이다.